Support/FAQ
Har ni frågor om databasen, skanning eller eller annat som hör till projektet kan ni mejla oss på vår supportmejl. Vi svarar så snart vi kan men det kan ta en vecka.
Kolla gärna först med er förenings kontaktperson, som du hittar under ”Föreningar som deltar” i menyn till vänster. Frågan har kanske redan varit uppe.
Behöver ni nya inloggningsuppifter så mejla oss. Men är ni nya användare så måste ni gå genom föreningens kontaktperson.
Supportmejl: samlingar.kultur@sll.se
FAQ
Fråga: Jag kan inte spara, det händer inget när jag trycker på spara knappen.
Svar: Prova en annan webbläsare, det fungerar sämst i Internet Explorer. Firefox eller Safari brukar fungera bättre.
Fråga: Hur stänger man den förstorade bilden i registreringsformuläret?
Svar: Det finns ett litet kryss i högra övre eller nedre hörnet på bildsidan. Enklast är dock att använda Esc tangenten.
Fråga: Vi har bilder från Nordiska museet och Sörmlands museum, kan vi lägga in dem i Kollektivt kulturarv?.
Svar: Ni måste göra åtskillnad på de fotografier som ni har fullständiga rättigheter till, dvs de som ni äger och sådant som ni lånat in för olika ändamål. De fotografier som ursprungligen kommit från t ex Nordiska museet, tillhör dem och får inte registreras i databasen. Om det däremot blir tal om en överlåtelse, dvs att institutionen överlåter samtliga rättigheter till er övergår fotografiet i er ägo. Man äger inte rättigheterna till ett fotografi bara för att man har en kopia av fotografiet.
Fråga: Kan man av misstag registrera dubbletter?
Svar: Nej, då får man ett felmeddelande men kolla att det inte smyger in mellanslag, de är ju också tecken.
Fråga: Datumet syns inte på den publika webbsidan?
Svar: Glöm inte att välja i raden ovanför datumet när ni registrerar, ”Datum associering” ska oftast vara fotograferad.